«Առաջին հերթին պետք է չեզոքացնել այն խմբերը, որոնք ոչ թե Հայաստանի, այլ դրսի ուժերի շահերն են սպասարկում». Ստեփան Դանիելյան
Սահմանում հարաբերական անդորր է, ու մարտերը շարունակվում են դիվանագիտական հարթությունում։ Այս օրերին աշխարհի տարբեր անկյուններում հայերն իրենց բողոքի ձայնն են բարձրացնում, ադրբեջանցիներն էլ ուժեղացրել են լոբբիստական աշխատանքն ու փորձում են հակահայկական բանաձևեր անցկացնել։ Քաղաքագետ ՍՏԵՓԱՆ ԴԱՆԻԵԼՅԱՆԸ իրավիճակը միայն հայ-ադրբեջանական հարթությունում չի դիտարկում, այլ աշխարհաքաղաքական մեծ գործընթացների, որոնց կարող են կուլ գնալ փոքր երկրները։
-Կարծում եմ` քննարկվող խնդիրը հայ-ադրբեջանական հարաբերություններից դուրս է եկել և ստացել է շատ մեծ աշխարհաքաղաքական նշանակություն։ Բոլորն են հասկանում, որ Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև պատերազմը հանգեցնելու է մեծ պատերազմի։ 90-ականները չեն, այս ամենը պիտի դիտարկել Սիրիայի, Լիբիայի իրադարձությունների համատեքստում։ Գուցե այստեղ ավելի դաժան մարտեր լինեն, որովհետև, ի տարբերություն Սիրիայի, Կովկասի հետ սահման ունեն և՛ Իրանը, և՛ Թուրքիան, և՛ Ռուսաստանը։ Եթե լուրջ մարտեր սկսվեն, պատերազմն այստեղ ավելի սարսափելի է լինելու։ Հիմա պայմանավորվածություններ են գնում այդ երկրների, ինչպես նաև ԱՄՆ-ի միջև։
-Հայաստանն այդ պայմանավորվածությունների մեջ կա՞, այսինքն կո՞ղմ է, թե՞ դիտորդի դերում է։
-Հայաստանը և Ադրբեջանը վերածվում են օբյեկտների, որովհետև սա արդեն մեծ խաղ է, որն իրենցը չէ։ Բայց այդ խաղում դրված է Հայաստանի և Ադրբեջանի գոյության հարցը։ Աշխարհաքաղաքական խաղեր են, ու լուրջ փոփոխություններ կարող են լինել, որոնց ժամանակ փոքր և միջին պետությունները կարող են վերանալ, նորերը գոյանալ։
-Լայնածավալ գործողություններ թույլ չտալու համար ի՞նչը կարող է զսպաշապիկ լինել, որպեսզի նաև տարածաշրջանը գերտերություններ շահերի բախման թատերաբեմի չվերածվի։
-Սա անգամ գերտերությունների շահերի հարց չէ, քանի որ և՛ Իրանի գոյության հարցն է դրված՝ հաշվի առնելով թուրքալեզու ազգերի թիվը Իրանում, և՛ Ռուսաստանի ապագայի հարցն է՝ հաշվի առնելով այդ երկրում մուսուլմանների, թրքալեզու ժողովուրդների քանակը, և՛ Թուրքիայի գոյության հարցը, որքան էլ դա զարմանալի թվա, բայց քրդական խնդիրը փլուզելու է Թուրքիան։ Կովկասյան ուղղությամբ սա թույլ չտալու համար Թուրքիան պետք է իրեն շրջապատի թրքալեզու ժողովուրդներով, ինչին խանգարում է Հայաստանը։ Սա ոչ թե այսօրվա, այլ 20-30 տարվա զարգացման հեռանկարի կտրվածքով գոյության լուրջ խնդիր է, իսկ Հայաստանի և Ադրբեջանի պարագայում դա ավելի կարճ ժամանակի հարց է։ Հաջորդ հանգամանքը. եթե հայ-ադրբեջանական պատերազմին ոչ մեկը չմիջամտի (չնայած դա հնարավոր չէ, բայց տեսականորեն պատկերացնենք), զենքերի քանակով և որակով մի վիճակի ենք հասել, որ միմյանց ոչնչացնելու ենք։ Սա մոտավորապես հիշեցնում է Հնդկաստանի և Պակիստանի վիճակը, երկուսն էլ միջուկային երկրներ են, կամ Խորհրդային Միության և ԱՄՆ-ի, երբ սառը պատերազմի տարիներին կարող էին միմյանց ոչնչացնել։ Իհարկե, Հայաստանն ու Ադրբեջանը միջուկային զենք չունեն, բայց երկու կողմում եղած զենքերի քանակը հավասար է միմյանց ոչնչացնելուն։ Կարող է օգտագործվել մեկ այլ՝ երկրները ներսից քանդելու «զենքը». Խորհրդային Միությունը քանդելու համար այդ տեխնոլոգիան օգտագործեցին։ Մենք պետք է շատ զգույշ լինենք այս առումով։
-Դուք այսօր ներսից քանդելու միտում Հայաստանում տեսնո՞ւմ եք, հաշվի առնելով նաև վերջին անհասկանալի զարգացումները, երբ հայ տեսակին ու հայկականությանը կարծես պատերազմ է հայտարարվել։ Խոսքը ԿԳՄՍ նախարարության հեղինակած կրթության չարաբաստիկ չափորոշիչների մասին է։
-Պետք չէ նեղ անկյան տակ դիտարկել հարցը, մեր խնդիրները շատ ավելի բարդ են։ Ոչ լայն, մասնագիտական շրջանակներում պետք է քննարկվի հարցը, թե ինչ է նշանակում հայ լինել, հայություն։ Առաջ դրանք պարզ հարցեր էին, սակայն ամեն մի ժողովուրդ պոտենցիալ զարգացման ընթացք ունի, պարբերաբար ձևավորվում, վերափոխվում է։ Վտանգն այն է, որ ունենք գործող իշխանությունը, որը կասկածի տակ է դնում նախկին արժեքները, բայց նոր արժեքներ առաջարկել չի կարող։ Մարդու իրավունքները, ժողովրդավարությունը կարևոր բաներ են, բայց դրանք ինքնության խնդիրներ չեն լուծում։ Ինքնության առումով այս իշխանություններն առաջարկ չունեն այս երկրին։ Իսկ առանց ինքնության ոչ մի երկիր չի կարող արտաքին մարտահրավերներին դիմակայել, հատկապես Հայաստանի նման փոքր երկիրը։ Այս առումով չգիտեմ՝ գիտակցված, թե չգիտակցված այս իշխանություններն ինքնության հարցում լուրջ խնդիրներ են հարուցում։ Ներքին ատելության մարտերը, որ շատ դեպքերում հրահրվում են իշխանության ներկայացուցիչների և իշխանամերձ շրջանակներից, տպավորություն են թողնում, թե մտածված է դա արվում, որը լուրջ մտահոգության տեղիք է տալիս։
-Երբ նշեցիք, թե «երկրները ներսից քանդելու» տեխնոլոգիաներ կարող են կիրառվել, հատկապես ի՞նչ նկատի ունեիք։
-Խոսքը պետական ինստիտուտների թուլացման, ազգայինը ֆաշիզմի վերածելու փորձերի, համախմբման գաղափարները ծաղրուծանակի ենթարկելու մասին է։ Կոռուպցիայի դեմ պետք է պայքարել, բայց այդ պայքարը չպետք է վերածվի ներազգային պառակտման։ Եթե կոռուպցիայի մեջ թաթախված է եղել 100 մարդ, չպետք է այն դարձնել տասնյակ հազար մարդկանց միջև եղած կոնֆլիկտ։ Սա տեխնոլոգիա է։ Ցանկացած երկրում հեղափոխությունները սկսվում են կոռուպցիայի խնդիրը շահարկելով։ Երկրորդեմ` կոռուպցիան եղել է ու միշտ կա, դրա դեմ պետք է պայքարել, սակայն այն չպետք է վերածել ինքնության և թշնամության խնդրի։
-Փաստեցիք, որ այսօր աշխարհաքաղաքական մեծ խաղ է գնում, Հայաստանն այդ ամենում ինչպե՞ս պետք է իրեն դրսևորի և ինչպե՞ս անել, որ մեր գոյությունը չվտանգվի։
-Առաջին հերթին պետք է չեզոքացնել այն խմբերը, որոնք ոչ թե Հայաստանի, այլ դրսի ուժերի շահերն են սպասարկում։ Պարտադիր չէ, որ այդ ուժերը լինեն պետություններ։ Դրանք պետք է բացահայտվեն, բոլորը պիտի հասկանան սա ու սադրանքների չենթարկվեն։
-Այս երկու տարվա ընթացքում Հայաստանն իր հարաբերությունները բավական վատթարացրել է գործընկեր և դաշնակից պետությունների հետ։ Այս իրավիճակում սա մեզ համար ի՞նչ խնդիրներ կստեղծի։ Այս համատեքստում բավականին խնդրահարույց է հայ-ռուսական հարաբերությունների սրված վիճակը, որի ապացույցն են նաև Մարգարիտա Սիմոնյանի վերջին հայտարարությունն ու դրա արձագանքները։ Ի՞նչ անցանկալի զարգացումներ կարող են լինել այս հարթությունում։
-Նախ` եկեք հստակեցնենք՝ ոչ թե հայ-ռուսական հարաբերություններում, այլ Հայաստանի և Ռուսաստանի իշխանությունների միջև է լարվածությունը։ Մենք ունենք անհասկանալի հարաբերություններ նաև Վրաստանի հետ, բարդ, առաջին հայացքից անտեսանելի, բայց անվստահելի հարաբերություններ` Իրանի հետ, ունենք «փչացրած» հարաբերություններ ԱՄՆ-ի հետ, իսկ ԵՄ երկրների հետ ընդհանրապես պարզ չէ, թե ինչ հարաբերություններ ունենք։ Այս ամենի բացատրությունն այն է, որ գործող իշխանությունն ուղղակի արտաքին քաղաքականություն չունի, պահի տակ որոշումներ է կայացնում, շատ դեպքերում` իրարամերժ, այսրոպեական, իրավիճակային, անհասկանալի, որոնք հանգեցնում են համապատասխան հետևանքների։ Ինչ վերաբերում է հայ-ռուսական հարաբերություններին, կա մեկ հիմնական խնդիր՝ Հայաստանի իշխանությունների հանդեպ անվստահություն, ինչպես նաև աշխարհաքաղաքական այլ հարցեր։ Բայց և՛ ՌԴ-ում, և՛ Հայաստանում հասկանում են, որ իշխանություններն այսօր կան, վաղը չկան, իսկ երկկողմանի շահերն ավելի լուրջ են։ Դա լավ երևաց, երբ Թուրքիան փորձեց միջամտել հայ-ադրբեջանական խնդրին, և Ռուսաստանը հակազդեցություն ցուցաբերեց՝ չկարևորելով, թե ով է Հայաստանում իշխանության ղեկին ու ինչ անհասկանալի քաղաքականություն է վարում։ Կա աշխարհաքաղաքական քարտեզ, որն իր իրողություններն ունի, դրանք ավելի կարևոր են, քան որոշ մարդկանց անհեռատես քաղաքականությունը։
-Տավուշյան ռազմական գործողություններին հետևեցին ներքաղաքական քննարկումներ, երբ կշեռքի նժարին էին դրվում նախկին ռազմական գործողությունները, անգամ իշխանական շրջանակից կարծիք հնչեց, թե նախկինները ռազմական «հեղափոխություն» են փորձում անել։ Այս կարգի քննարկումներն ինչպե՞ս եք գնահատում, երբ փորձ է արվում բանակը ներքաշելու ներքաղաքական բանավեճերի տիրույթ։
-Նախ` պիտի հասկանալ. մենք նպատակ ունենք մեր խնդիրները լո՞ւրջ, թե՞ անլուրջ քննարկելու։ Եթե խնդիրները փորձենք անլուրջ ձևով քննարկել, ուրեմն պիտի դիտարկենք իշխանության պոպուլիստական հայտարարությունները։ Պոպուլիզմը թողնենք մի կողմ և խնդիրները լուրջ գնահատենք, իսկ այս պարագայում պիտի հասկանանք, որ բանակը ինչ-որ առումով քաղաքական գործընթացներից դեռևս դուրս է, որովհետև պոպուլիստ իշխանությունները դեռ մուտք չեն գործել բանակ։ ՈՒ փառք Աստծո, որ դեռ չեն կարողացել մուտք գործել։ Այս օրերին և՛ իշխանությունը, և՛ ընդդիմությունը փորձում են ռազմական գործողությունները շահարկել, ինչը շատ վատ է։ Բանակի խնդիրները պիտի քաղաքականությունից վեր լինեն։
-Անկախ հանգամանքից, թե այսօր ինչ իշխանություն ունենք, ո՞րն է նրա առաջնային խնդիրը։
-Առաջնայինը հանրային պառակտվածության չեզոքացումն է, ինչն այս իշխանությունը չի կարող անել, որովհետև կարմիր գծերը վաղուց անցել է, և խնդիրներն այլևս օրենքի շրջանակներում չեն։ Երկրորդը տնտեսական խնդիրներն են, որոնք ոչ պրոֆեսիոնալ կառավարման հետևանք են։ Այս խնդիրները գնալով ավելի են մեծանալու, և այս իշխանությունները չեն կարողանալու դրանք հաղթահարել։ Մոտակա ամիսներին այս ամենն ավելի ցայտուն կերևա։ Երրորդը՝ ներքին և արտաքին լուրջ քաղաքականություն մշակելն ու վարելն է, ինչը ևս չեն կարող։
-Ստացվում է՝ ոչինչ չեն կարող անել, այդ դեպքում ո՞ր ճանապարհն է ավելի ճիշտ։
-Ամենաճիշտ ճանապարհը նրանց իշխանությունից հեռացնելն է, բայց անմիջապես երկրորդ խնդիրն է առաջանում` իսկ ո՞վ պիտի նրանց փոխարինի։ Այս հարցը ևս բաց է։ Չեմ կարծում, որ ընդդիմությունը փայլուն պրոյեկտներ ունի կամ իրենից լուրջ քաղաքական ուժ է ներկայացնում, որ կարող է իշխանությանը փոխարինել, իսկ սա արդեն ողբերգություն է։ Այլընտրանք չկա, որը միակ միջոցն է, որ պահում է այս իշխանությանը։ Հանրությունն իրական այլընտրանք դեռևս չի տեսնում։
«Առաջին հերթին պետք է չեզոքացնել այն խմբերը, որոնք ոչ թե Հայաստանի, այլ դրսի ուժերի շահերն են սպասարկում». Ստեփան Դանիելյան
Սահմանում հարաբերական անդորր է, ու մարտերը շարունակվում են դիվանագիտական հարթությունում։ Այս օրերին աշխարհի տարբեր անկյուններում հայերն իրենց բողոքի ձայնն են բարձրացնում, ադրբեջանցիներն էլ ուժեղացրել են լոբբիստական աշխատանքն ու փորձում են հակահայկական բանաձևեր անցկացնել։ Քաղաքագետ ՍՏԵՓԱՆ ԴԱՆԻԵԼՅԱՆԸ իրավիճակը միայն հայ-ադրբեջանական հարթությունում չի դիտարկում, այլ աշխարհաքաղաքական մեծ գործընթացների, որոնց կարող են կուլ գնալ փոքր երկրները։
-Պարոն Դանիելյան, ինչպե՞ս եք գնահատում այս օրերին Հայաստանի դիվանագիտական կորպուսի աշխատանքը։
-Կարծում եմ` քննարկվող խնդիրը հայ-ադրբեջանական հարաբերություններից դուրս է եկել և ստացել է շատ մեծ աշխարհաքաղաքական նշանակություն։ Բոլորն են հասկանում, որ Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև պատերազմը հանգեցնելու է մեծ պատերազմի։ 90-ականները չեն, այս ամենը պիտի դիտարկել Սիրիայի, Լիբիայի իրադարձությունների համատեքստում։ Գուցե այստեղ ավելի դաժան մարտեր լինեն, որովհետև, ի տարբերություն Սիրիայի, Կովկասի հետ սահման ունեն և՛ Իրանը, և՛ Թուրքիան, և՛ Ռուսաստանը։ Եթե լուրջ մարտեր սկսվեն, պատերազմն այստեղ ավելի սարսափելի է լինելու։ Հիմա պայմանավորվածություններ են գնում այդ երկրների, ինչպես նաև ԱՄՆ-ի միջև։
-Հայաստանն այդ պայմանավորվածությունների մեջ կա՞, այսինքն կո՞ղմ է, թե՞ դիտորդի դերում է։
-Հայաստանը և Ադրբեջանը վերածվում են օբյեկտների, որովհետև սա արդեն մեծ խաղ է, որն իրենցը չէ։ Բայց այդ խաղում դրված է Հայաստանի և Ադրբեջանի գոյության հարցը։ Աշխարհաքաղաքական խաղեր են, ու լուրջ փոփոխություններ կարող են լինել, որոնց ժամանակ փոքր և միջին պետությունները կարող են վերանալ, նորերը գոյանալ։
-Լայնածավալ գործողություններ թույլ չտալու համար ի՞նչը կարող է զսպաշապիկ լինել, որպեսզի նաև տարածաշրջանը գերտերություններ շահերի բախման թատերաբեմի չվերածվի։
-Սա անգամ գերտերությունների շահերի հարց չէ, քանի որ և՛ Իրանի գոյության հարցն է դրված՝ հաշվի առնելով թուրքալեզու ազգերի թիվը Իրանում, և՛ Ռուսաստանի ապագայի հարցն է՝ հաշվի առնելով այդ երկրում մուսուլմանների, թրքալեզու ժողովուրդների քանակը, և՛ Թուրքիայի գոյության հարցը, որքան էլ դա զարմանալի թվա, բայց քրդական խնդիրը փլուզելու է Թուրքիան։ Կովկասյան ուղղությամբ սա թույլ չտալու համար Թուրքիան պետք է իրեն շրջապատի թրքալեզու ժողովուրդներով, ինչին խանգարում է Հայաստանը։ Սա ոչ թե այսօրվա, այլ 20-30 տարվա զարգացման հեռանկարի կտրվածքով գոյության լուրջ խնդիր է, իսկ Հայաստանի և Ադրբեջանի պարագայում դա ավելի կարճ ժամանակի հարց է։
Հաջորդ հանգամանքը. եթե հայ-ադրբեջանական պատերազմին ոչ մեկը չմիջամտի (չնայած դա հնարավոր չէ, բայց տեսականորեն պատկերացնենք), զենքերի քանակով և որակով մի վիճակի ենք հասել, որ միմյանց ոչնչացնելու ենք։ Սա մոտավորապես հիշեցնում է Հնդկաստանի և Պակիստանի վիճակը, երկուսն էլ միջուկային երկրներ են, կամ Խորհրդային Միության և ԱՄՆ-ի, երբ սառը պատերազմի տարիներին կարող էին միմյանց ոչնչացնել։ Իհարկե, Հայաստանն ու Ադրբեջանը միջուկային զենք չունեն, բայց երկու կողմում եղած զենքերի քանակը հավասար է միմյանց ոչնչացնելուն։ Կարող է օգտագործվել մեկ այլ՝ երկրները ներսից քանդելու «զենքը». Խորհրդային Միությունը քանդելու համար այդ տեխնոլոգիան օգտագործեցին։ Մենք պետք է շատ զգույշ լինենք այս առումով։
-Դուք այսօր ներսից քանդելու միտում Հայաստանում տեսնո՞ւմ եք, հաշվի առնելով նաև վերջին անհասկանալի զարգացումները, երբ հայ տեսակին ու հայկականությանը կարծես պատերազմ է հայտարարվել։ Խոսքը ԿԳՄՍ նախարարության հեղինակած կրթության չարաբաստիկ չափորոշիչների մասին է։
-Պետք չէ նեղ անկյան տակ դիտարկել հարցը, մեր խնդիրները շատ ավելի բարդ են։ Ոչ լայն, մասնագիտական շրջանակներում պետք է քննարկվի հարցը, թե ինչ է նշանակում հայ լինել, հայություն։ Առաջ դրանք պարզ հարցեր էին, սակայն ամեն մի ժողովուրդ պոտենցիալ զարգացման ընթացք ունի, պարբերաբար ձևավորվում, վերափոխվում է։ Վտանգն այն է, որ ունենք գործող իշխանությունը, որը կասկածի տակ է դնում նախկին արժեքները, բայց նոր արժեքներ առաջարկել չի կարող։ Մարդու իրավունքները, ժողովրդավարությունը կարևոր բաներ են, բայց դրանք ինքնության խնդիրներ չեն լուծում։ Ինքնության առումով այս իշխանություններն առաջարկ չունեն այս երկրին։ Իսկ առանց ինքնության ոչ մի երկիր չի կարող արտաքին մարտահրավերներին դիմակայել, հատկապես Հայաստանի նման փոքր երկիրը։ Այս առումով չգիտեմ՝ գիտակցված, թե չգիտակցված այս իշխանություններն ինքնության հարցում լուրջ խնդիրներ են հարուցում։ Ներքին ատելության մարտերը, որ շատ դեպքերում հրահրվում են իշխանության ներկայացուցիչների և իշխանամերձ շրջանակներից, տպավորություն են թողնում, թե մտածված է դա արվում, որը լուրջ մտահոգության տեղիք է տալիս։
-Երբ նշեցիք, թե «երկրները ներսից քանդելու» տեխնոլոգիաներ կարող են կիրառվել, հատկապես ի՞նչ նկատի ունեիք։
-Խոսքը պետական ինստիտուտների թուլացման, ազգայինը ֆաշիզմի վերածելու փորձերի, համախմբման գաղափարները ծաղրուծանակի ենթարկելու մասին է։ Կոռուպցիայի դեմ պետք է պայքարել, բայց այդ պայքարը չպետք է վերածվի ներազգային պառակտման։ Եթե կոռուպցիայի մեջ թաթախված է եղել 100 մարդ, չպետք է այն դարձնել տասնյակ հազար մարդկանց միջև եղած կոնֆլիկտ։ Սա տեխնոլոգիա է։ Ցանկացած երկրում հեղափոխությունները սկսվում են կոռուպցիայի խնդիրը շահարկելով։ Երկրորդեմ` կոռուպցիան եղել է ու միշտ կա, դրա դեմ պետք է պայքարել, սակայն այն չպետք է վերածել ինքնության և թշնամության խնդրի։
-Փաստեցիք, որ այսօր աշխարհաքաղաքական մեծ խաղ է գնում, Հայաստանն այդ ամենում ինչպե՞ս պետք է իրեն դրսևորի և ինչպե՞ս անել, որ մեր գոյությունը չվտանգվի։
-Առաջին հերթին պետք է չեզոքացնել այն խմբերը, որոնք ոչ թե Հայաստանի, այլ դրսի ուժերի շահերն են սպասարկում։ Պարտադիր չէ, որ այդ ուժերը լինեն պետություններ։ Դրանք պետք է բացահայտվեն, բոլորը պիտի հասկանան սա ու սադրանքների չենթարկվեն։
-Այս երկու տարվա ընթացքում Հայաստանն իր հարաբերությունները բավական վատթարացրել է գործընկեր և դաշնակից պետությունների հետ։ Այս իրավիճակում սա մեզ համար ի՞նչ խնդիրներ կստեղծի։ Այս համատեքստում բավականին խնդրահարույց է հայ-ռուսական հարաբերությունների սրված վիճակը, որի ապացույցն են նաև Մարգարիտա Սիմոնյանի վերջին հայտարարությունն ու դրա արձագանքները։ Ի՞նչ անցանկալի զարգացումներ կարող են լինել այս հարթությունում։
-Նախ` եկեք հստակեցնենք՝ ոչ թե հայ-ռուսական հարաբերություններում, այլ Հայաստանի և Ռուսաստանի իշխանությունների միջև է լարվածությունը։ Մենք ունենք անհասկանալի հարաբերություններ նաև Վրաստանի հետ, բարդ, առաջին հայացքից անտեսանելի, բայց անվստահելի հարաբերություններ` Իրանի հետ, ունենք «փչացրած» հարաբերություններ ԱՄՆ-ի հետ, իսկ ԵՄ երկրների հետ ընդհանրապես պարզ չէ, թե ինչ հարաբերություններ ունենք։ Այս ամենի բացատրությունն այն է, որ գործող իշխանությունն ուղղակի արտաքին քաղաքականություն չունի, պահի տակ որոշումներ է կայացնում, շատ դեպքերում` իրարամերժ, այսրոպեական, իրավիճակային, անհասկանալի, որոնք հանգեցնում են համապատասխան հետևանքների։
Ինչ վերաբերում է հայ-ռուսական հարաբերություններին, կա մեկ հիմնական խնդիր՝ Հայաստանի իշխանությունների հանդեպ անվստահություն, ինչպես նաև աշխարհաքաղաքական այլ հարցեր։ Բայց և՛ ՌԴ-ում, և՛ Հայաստանում հասկանում են, որ իշխանություններն այսօր կան, վաղը չկան, իսկ երկկողմանի շահերն ավելի լուրջ են։ Դա լավ երևաց, երբ Թուրքիան փորձեց միջամտել հայ-ադրբեջանական խնդրին, և Ռուսաստանը հակազդեցություն ցուցաբերեց՝ չկարևորելով, թե ով է Հայաստանում իշխանության ղեկին ու ինչ անհասկանալի քաղաքականություն է վարում։ Կա աշխարհաքաղաքական քարտեզ, որն իր իրողություններն ունի, դրանք ավելի կարևոր են, քան որոշ մարդկանց անհեռատես քաղաքականությունը։
-Տավուշյան ռազմական գործողություններին հետևեցին ներքաղաքական քննարկումներ, երբ կշեռքի նժարին էին դրվում նախկին ռազմական գործողությունները, անգամ իշխանական շրջանակից կարծիք հնչեց, թե նախկինները ռազմական «հեղափոխություն» են փորձում անել։ Այս կարգի քննարկումներն ինչպե՞ս եք գնահատում, երբ փորձ է արվում բանակը ներքաշելու ներքաղաքական բանավեճերի տիրույթ։
-Նախ` պիտի հասկանալ. մենք նպատակ ունենք մեր խնդիրները լո՞ւրջ, թե՞ անլուրջ քննարկելու։ Եթե խնդիրները փորձենք անլուրջ ձևով քննարկել, ուրեմն պիտի դիտարկենք իշխանության պոպուլիստական հայտարարությունները։ Պոպուլիզմը թողնենք մի կողմ և խնդիրները լուրջ գնահատենք, իսկ այս պարագայում պիտի հասկանանք, որ բանակը ինչ-որ առումով քաղաքական գործընթացներից դեռևս դուրս է, որովհետև պոպուլիստ իշխանությունները դեռ մուտք չեն գործել բանակ։ ՈՒ փառք Աստծո, որ դեռ չեն կարողացել մուտք գործել։ Այս օրերին և՛ իշխանությունը, և՛ ընդդիմությունը փորձում են ռազմական գործողությունները շահարկել, ինչը շատ վատ է։ Բանակի խնդիրները պիտի քաղաքականությունից վեր լինեն։
-Անկախ հանգամանքից, թե այսօր ինչ իշխանություն ունենք, ո՞րն է նրա առաջնային խնդիրը։
-Առաջնայինը հանրային պառակտվածության չեզոքացումն է, ինչն այս իշխանությունը չի կարող անել, որովհետև կարմիր գծերը վաղուց անցել է, և խնդիրներն այլևս օրենքի շրջանակներում չեն։ Երկրորդը տնտեսական խնդիրներն են, որոնք ոչ պրոֆեսիոնալ կառավարման հետևանք են։ Այս խնդիրները գնալով ավելի են մեծանալու, և այս իշխանությունները չեն կարողանալու դրանք հաղթահարել։ Մոտակա ամիսներին այս ամենն ավելի ցայտուն կերևա։ Երրորդը՝ ներքին և արտաքին լուրջ քաղաքականություն մշակելն ու վարելն է, ինչը ևս չեն կարող։
-Ստացվում է՝ ոչինչ չեն կարող անել, այդ դեպքում ո՞ր ճանապարհն է ավելի ճիշտ։
-Ամենաճիշտ ճանապարհը նրանց իշխանությունից հեռացնելն է, բայց անմիջապես երկրորդ խնդիրն է առաջանում` իսկ ո՞վ պիտի նրանց փոխարինի։ Այս հարցը ևս բաց է։ Չեմ կարծում, որ ընդդիմությունը փայլուն պրոյեկտներ ունի կամ իրենից լուրջ քաղաքական ուժ է ներկայացնում, որ կարող է իշխանությանը փոխարինել, իսկ սա արդեն ողբերգություն է։ Այլընտրանք չկա, որը միակ միջոցն է, որ պահում է այս իշխանությանը։ Հանրությունն իրական այլընտրանք դեռևս չի տեսնում։